Ajoittain oppitunneille on mukava lisätä myös toiminnallisia elementtejä esimerkiksi pelillisyyden muodossa. Sen lisäksi, että ne toimivat vaihteluna perinteisemmille oppitunneille, on niiden avulla mahdollista lisätä motivaatiota oppiainetta kohtaan, kohentaa oppilaiden vireystilaa liikkumisen avulla, parantaa ryhmähenkeä ja vuorovaikutustaitoja sekä tietenkin myös oppia matematiikkaa.
Olemme pelanneet murtolukujen laskutoimitusten ja potenssilaskujen yhteydessä matematiikka-twisteriä seiskaluokkalaisten ja kasiluokkalaisten kanssa. Pelilautana toimii iso käsitöissä ommeltu twisteriin sopiva, värikkäitä, suuria palloja sisältävä kangas. Värikkäisiin palloihin on sijoitettu eri laskutoimitusten ratkaisuja.
Matikka-twisterissä aluksi pyöräytetään kahta eri hyrrää. Ensimmäisen hyrrän avulla selvitetään, liikutetaanko kierroksella vasenta kättä, oikeaa kättä, vasenta jalkaa vai oikeaa jalkaa. Hyrrät olemme laatineet digitaalisiksi wheel of names -sovelluksella. Pelissä tarvittavan kehonosiin liittyvän hyrrän löydät . Tämän jälkeen pyöräytetään toista hyrrää, joka kertoo laskettavan/sievennetävän laskun tai lausekkeen. Hyrrät ovat siis erilaisia eri peleissä. Murtoluku-twisterin pelaamiseen tarvittava hyrrä löytyy ja potenssilasku-twisteriin sopiva hyrrä löytyy .
Laskun laskettuaan tai sievennettyään opiskelija siirtää määrätyn kehonosan twister-pelikankaalla oikeaan palleroon. Peli päättyy perinteisen twisterin tavoin, mikäli pelaajan tasapaino horjuu ja hän osuu maahan kielletyillä ruumiinosilla (muut kuin kädet/jalat).
Peli on onnistunut jo usemampaan otteeseen kivasti. Toiset ryhmät ovat pelanneet rohkeammin ja toiset ovat vaatineet hieman kannustusta. Hyvä idea onkin pelata pareittain toisia pareja vastaan. Apulaskijat eivät varmasti ole pahitteeksi, sillä osa laskutoimituksista on hieman hankalia – erityisesti, kun samalla on keskityttävä pitämään tasapaino ruodussa! Myös ope voi itsekin heittäytyä mukaan twister-matsiin. Pieni liikkuvuusharjoittelu oppilaiden kanssa piristää kummasti!